Wielki [?] Gatsby
Film
„Wielki Gatsby” otworzył tegoroczny festiwal w Cannes. Od tego czasu zbiera
skrajne recenzje. Jedni go odrzucają i mocno krytykują, inni są zachwyceni i
oczarowani. Czy „Wielki Gatsby” rzeczywiście jest wielki?
Adaptacja powieści Francisa
Scotta Fitzgeralda, która jest jednym z największych dzieł XX-wiecznej
literatury amerykańskiej. Narratorem jest Nick Carraway (Tobey Maguire,
kojarzony najczęściej ze swoją tytułową rolą w „Spidermanie”), który opisuje
całą historię w ramach terapii antydepresyjnej. Cofa się on, do lat swej młodości. Nowy Jork,
lata 20. ubiegłego wieku, czasy jazzu oraz prohibicji. Nick, po nieudanej
próbie zostania pisarzem, przyjeżdża do miasta, by spróbować swych sił i
szczęścia na Wall Street. Wynajmuje skromny domek na Long Island, niedaleko
willi swej kuzynki Daisy (Carrey Muligan) i jej męża Toma Buchnana (Joel
Edgerton). U nich spotyka golfistkę Jordan (Elisabeth Debicki), która opowiada
mu o niezwykle tajemniczym milionerze Jay’u Gatsbym (Leonardo DiCaprio). Kiedy
niedługo potem Nick otrzymuje zaproszenie na jedną z uczt u bogacza, na którą
przybywa cała „śmietanka” Nowego Jorku, jego życie nie będzie już takie samo
jak przedtem. Okazuje się, że Jay i Daisy przed laty byli kochankami, a
bezgraniczna miłość Gatsbiego przetrwała lata rozłąki, sprawiając, że chce on
odzyskać ukochaną. Od tej pory młody Carraway staje się świadkiem melodramatycznej
historii, rozgrywającej się miedzy tym dwojgiem, a jako przyjaciel Jay’a
poznaje także jego tajemniczą przeszłość.
źródło ilustracji: filmweb.pl |
Reżyser Baz Lurhmann,
spod którego ręki wychodziły już takie filmy jak: „Romeo i Julia” z 1996 roku, „Mulin Rouge”, czy „Australia”, podjął się nie lada
wyzwania. „The Great Gatsby” zagościł już wcześniej na wielkim ekranie (w 1974
roku). Wtedy wyreżyserował go Jack Clayton i ta adaptacja powieści Fitzgeralda
uznana była i jest za bardzo dobrą. Luhrmann natomiast postanowił nieco „uaktualnić”
tą historię, a jest wprawiony w tego typu zabiegach. Wcześniej pokazał to w
„Romeo i Julii”, kiedy dramat Szekspira przeniósł w czasy współczesne, z
samochodami, wieżowcami i gangsterami w tle, co początkowo szokowało odbiorców,
ale później bardzo się im spodobało. Natomiast „Wielki Gatsby”, moim zdaniem, wydaje
się być nieudaną próbą „uwspółcześnienia” tekstu literackiego.
W tle nieco nudnej
historii, mamy garstkę motywów oddających klimat lat 20. i 30. Takich jak
stroje, elementy scenografii i 3 minuty utworu na trąbce. Więcej nie słychać
jazzowej muzyki, którą oddychały lata 20. W zamian za to mamy aranżacje utworów
Jay’a Z i Beyoncé, które nijak się mają do XX-wiecznych realiów, garniturów, czy retro samochodów. Kolejne rozczarowanie to nienajlepsza
grafika: niedopracowane rzuty komputerowe na przesycone bogactwem wille i
ogrody, które w filmie bardziej przypominały makietę, czy disnejowskie
produkcje.
źródło ilustracji: filmweb.pl |
No i na koniec, to co właściwie
najważniejsze: aktorzy. Grają oni poprawnie, jednak nie olśniewająco. To, co
pokazali w „Wielkim…” przypomina trochę grę akademicką. Postaciom zabrakło
charakteru, emocji i kolorytu. Tobey Maguire, mimo starań nie pokazał
oscarowych umiejętności. Nie podołał zadaniu prowadzenia narracji filmu, a
opowiedziana przez niego historia nie była intrygująca. Odtwórczyni roli Daisy
- Carrey Muligan, jedna z bardziej
obiecujących, współczesnych aktorek, nie poradziła sobie dobrze, a raczej
rozczarowała, jest sztuczna, plastikowa. Nie potrafiła do swej postaci tchnąć
życia oraz ukazać jej „głębi” i emocji. Całość powinien wynagrodzić Wielki - Leonardo, o którym mówi się , że
z filmu na film jest coraz lepszy. To już jego kolejna, po „Romeo i Julii”
(gdzie DiCaprio zagrał tytułową rolę męską), współpraca z australijskim
reżyserem - Luhrmannem. Trzeba przyznać, że w produkcji „The Great Gatsby” - Leo,
w porównaniu z adaptacją szekspirowskiego dramatu, czy „Titanikiem”, jest rzeczywiście bardziej świadomy i dojrzały
aktorsko. Ale niestety nie szokuje i nie zachwyca.
Nie mogę powiedzieć, że
„Wielki Gatsby” Luhrmanna to film całkowicie beznadziejny i bezwartościowy. Urzekający w filmie
jest wystrój wnętrz, dopracowany w każdym calu; tutaj ogromny ukłon w kierunku projektantów.
Kolejny punkt, który przykuwa uwagę, to świetnie kostiumy, wspaniale dobrane, pełne
finezji, wdzięku, doskonale nawiązujące do mody z lat 20., czy 30. Cały obraz „Wielkiego
Gatsbiego” jest pełen kiczu, przepychu, szalonych przyjęć, morza alkoholu,
willi z basenami. Część osób uznaje to za zamierzony zabieg reżysera, który w
ten sposób chciał skrytykować konsumpcyjny styl życia i uświadomić nam, że życie
płynie, wszystko przemija, a tak jak wtedy w XX wieku, tak i teraz człowieka,
nawet bogatego, dopada samotność.
źródło ilustracji: filmweb.pl |
Baz
Luhrmann z „…Gatsbiego” bez wątpienia zrobił show. Jeśli to, w połączeniu z historią miłosną i „cukierkowością” widzowi wystarcza - będzie bardzo
zadowolony, jeśli nie, z kina wyjdzie nieco zawiedziony. Uważam, że ten film
warto zobaczyć, aby mieć swoje zdanie i skonfrontować własny odbiór z
recenzjami krytyków, czy bloggerów. Choć ostrzegam, że nie jest to raczej
produkcja, która nie pozwoli Wam spać po nocach.
Wiktoria Michalak, 1a
Ja jeszcze Gatsbyego nie oglądałem, poczekam może jak przycichnie nieco atmosfera w okół tego filmu i wtedy oglądne, mam w nawyku takie coś. Pana Baza Luhrmanna oglądałem niestety jedynie Romeo i Julie której adaptacja mnie niekoniecznie przekonała do siebie. Współczesność taka przerysowana w pewien sposób nie trafiła w mój gust. Może nie długo obejrze Gatsbego zobaczymy. A na razie to pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńProducenci dając w ręce reżysera setki milionów dolarów - wiedzieli czego się spodziewać. Dostali dokładnie to co chcieli dostać. Kolejnego Romeo i Julie i Moulin Rouge. Ja oceniam film dobrze. Reżyser zrobił go w swojej, znanej wszystkim stylistyce. Resztę zrobili spece od efektów, którzy siedzieli przed komputerami mniej więcej tyle co przy Avatarze. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuń